Kto powalczy o nagrody filmowe Orły, które po 8 latach wracają do TVP? Mamy pełną listę

Anna Markiewicz
9 min przeczytany

Po raz 27. odbędzie się gala przyznania nagród filmowych Orły. Przedstawiono nominowanych do tych statuetek w 20 kategoriach.

W środę 12 lutego 2025 r. podczas oficjalnej konferencji prasowej zorganizowanej w siedzibie TVP, która po ośmiu latach wraca do roli oficjalnego nadawcy i partnera telewizyjnego Orłów, poznaliśmy wyniki I tury głosowania Polskiej Akademii Filmowej.

Powrót do TVP

Orły, po ośmiu latach znakomitej współpracy z Canal+, wracają do gniazda publicznego nadawcymówi Dariusz Jabłoński, Prezydent Polskiej Akademii Filmowej Dzisiaj otwieramy nowy, kolejny rozdział we wspólnej historii Orłów i TVP z nadzieją i wiarą, że przyniesie ona wymierne korzyści polskiemu kinu. Misja Polskich Nagród Filmowych i Polskiej Akademii Filmowej, które na wielu polach wspierają rodzimych twórców i polską kinematografię, idealnie współgra z misją telewizji publicznej. Telewizja Polska przez lata była najlepszym partnerem polskiej twórczości filmowej i głęboko wierzymy, że do tej roli powróci z całą mocą.

Dariusz Jabłoński / Ogłoszenie nominacji do 27. PNF ORlY – 2025-02-12 / fot.KAPiF

Nominacje zostały wyłonione w wiarygodnym, poufnym i tajnym do momentu publicznego otwarcia kopert głosowaniu Polskiej Akademii Filmowej, przeprowadzanym przez wiodącą firmę audytorską PwC.

Najwięcej nominacji dla „Białej odwagi”

Najwięcej – bo aż 15 nominacji – przypadło filmowi „Biała odwaga” w reżyserii Marcina Koszałki . O nagrody w 13 kategoriach powalczy „Dziewczyna z igłą” w reżyserii Magnusa von Horna. Natomiast „Kulej. Dwie strony medalu” w reżyserii Xawerego Żuławskiego ma szansę na 9 statuetek. O statuetkę Orła dla Najlepszego Filmu rywalizować będą: „Biała odwaga”, „Dziewczyna z igłą”, „Kulej. Dwie strony medalu”, „Strefa interesów” i „To nie mój film”.

Kontrowersje wokół filmu „Biała odwaga”
Biała odwaga/materiały prasowe

Nominacje przedstawili między innymi: Arkadiusz Jakubik, Ewa Kasprzyk, Kamila Urzędowska, Kasia Adamik, Michał Sikorski, Robert Gulaczyk czy Jacek Borcuch.

Ile produkcji ubiegało się o nominacje?

O nominacje w kategorii NAJLEPSZY FILM ubiegało się 75 produkcji. W kategorii NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY startowało 46 tytułów, a w kategorii NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY – 24. O tym, kto w tym roku otrzyma Nagrodę w kategorii OSIĄGNIĘCIA ŻYCIA, dowiemy się już 5 marca podczas Spotkania z Nominowanymi. poznamy w poniedziałek 10 marca podczas uroczystej Gali 27. Orłów w warszawskim Teatrze Polskim. Galę będzie można oglądać: na żywo na antenie TVP Kultura od godz. 20:30 oraz na antenie TVP1 od godz. 21:30.

Arkadiusz Jakubik , Kasia Adamik , Ewa Kasprzyk / Ogłoszenie nominacji do 27. PNF ORlY – 2025-02-12 / fot.KAPiF



Oto lista tegorocznych nominacji:

NAJLEPSZY FILM

„Biała odwaga”, reż. Marcin Koszałka  / producent: Balapolis

„Dziewczyna z igłą”, reż. Magnus von Horn / producent: LAVA FFILMS, Nordisk Film Creative Alliance, Nordisk Film Sverige

„Kulej. Dwie strony medalu”, reż. Xawery Żuławski / producent: Watchout Studio

„Strefa interesów”, reż. Jonathan Glazer / producent: JW Films. Extreme Emotions

„To nie mój film”,  reż. Maria Zbąska / producent: Hi Movies

NAJLEPSZA REŻYSERIA

Marcin Koszałka – „Biała odwaga”

Magnus von Horn – „Dziewczyna z igłą”

Kamila Tarabura – „Rzeczy niezbędne”

Jonathan Glazer – „Strefa interesów”

Maria Zbąska – „To nie mój film”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ

Marcin Koszałka, Łukasz M. Maciejewski – „Biała odwaga”

Magnus von Horn, Line Langebek – „Dziewczyna z igłą”

Rafał Lipski, Xawery Żuławski – „Kulej. Dwie strony medalu”

Grzegorz Łoszewski – „Minghun”

Jesse Eisenberg – „Prawdziwy ból”

Jonathan Glazer – „Strefa interesów”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

Sandra Drzymalska – „Biała odwaga”

Sandra Drzymalska – „Simona Kossak”

Małgorzata Hajewska – Krzysztofik – „Kobieta z…”

Michalina Olszańska – „Kulej. Dwie strony medalu”

Vic Carmen Sonne – „Dziewczyna z igłą”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

Jacek Borusiński – „Wróbel”

Maciej Damięcki – „Cisza nocna”

Marcin Dorociński – „Minghun”

Filip Pławiak – „Biała odwaga”

Tomasz Włosok – „Kulej. Dwie strony medalu”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

Marcin Koszałka – „Biała odwaga”

Michał Dymek – „Dziewczyna z igłą”

Michał Englert – „Kobieta z…”

Kacper Fertacz – „Minghun”

Łukasz Żal – „Strefa interesów”

NAJLEPSZA MUZYKA

Jacek Grudzień – „Biała odwaga”

Łukasz Targosz – „Diabeł”

Frederikke Hoffmeier – „Dziewczyna z igłą”

Zespół KSU, Eugeniusz „Siczka” Olejarczyk – „Idź pod prąd”

Mikołaj Trzaska – „Koński ogon”

Jan Komar, Mikołaj Majkusiak, Bartłomiej Tyciński – „Kulej. Dwie strony medalu”

Bartosz Chajdecki – „Simona Kossak”

Anja Garbarek – „To nie mój film”

Tomasz Gąssowski – „Wróbel”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

Andrzej Chyra – „Kulej. Dwie strony medalu”

Kieran Culkin – „Prawdziwy ból”

Jakub Gierszał – „Biała odwaga”

Julian Świeżewski – „Biała odwaga”

Zdzisław Wardejn – „Cisza nocna”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

Trine Dyrholm  –  „Dziewczyna z igłą”

Wiktoria Gorodeckaja – „Biała odwaga”

Małgorzata Hajewska-Krzysztofik – „Rzeczy niezbędne”

Agata Kulesza – „Simona Kossak”

Joanna Kulig – „Kobieta z…”

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

„8 dzień Chamsinu”

reż. Zvika Gregory Portnoy

producent: Plesnar& Krauss Films

„Drzewa milczą”

reż. Agnieszka Zwiefka

producent: Chilli Productions

„Gdy powieje harmattan”

reż. Edyta Wróblewska

producent: SK Film Studio

„Las”

reż. Lidia Duda

producent: Fundacja Lumisenta

„Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”

reż. Eliza Kubarska

producent: Braidmade Films

NAJLEPSZY MONTAŻ

Agnieszka Glińska – „Biała odwaga”

Agnieszka Glińska – „Dziewczyna z igłą”

Jarosław Kamiński – „Kobieta z…”

Wojtek Włodarski – „Kulej. Dwie strony medalu”

Ireneusz Grzyb – „Sezony”

Bartosz Pietras  – „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”

Sebastian Mialik – „Wrooklyn Zoo”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

Elwira Pluta – „Biała odwaga”

Marek Warszewski – „Czerwone maki”

Jagna Dobesz – „Dziewczyna z igłą”

Marek Zawierucha – „Kobieta z…”

Agata Adamus – „Simona Kossak”

Chris Oddy – “Strefa interesów”

NAJLEPSZE KOSTIUMY

Małgorzata Gwiazdecka, Joanna Pamuła – „Biała odwaga”

Małgorzata Fudala – „Dziewczyna z igłą”

Anna Englert – „Kulej. Dwie strony medalu”

Paulina Sieniarska, Kalina Lach – „Simona Kossak”

Małgorzata Karpiuk – „Strefa interesów”

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA

Dariusz Krysiak – „Biała odwaga”

Karolina Kordas – „Czerwone maki”

Anne Cathrine Sauerberg – „Dziewczyna z igłą”

Karolina Kordas, Alina Janerka, Wanda Tatucha-Kędzierzawska – „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”

Agnieszka Hodowana – „Kulej. Dwie strony medalu”

Pola Guźlińska – „Minghun”

Pola Guźlińska – „Sami swoi. Początek”

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

„Idź przodem, bracie”, reż. Maciej Pieprzyca / producent: Opus TV dla Netflix

„Lady Love”, reż. Bartosz Konopka / producent: Bongo Media Production dla TVN Warner Bros. Discovery

„Matki pingwinów”, reż Klara Kochańska – Bajon, Jagoda Szelc / producent: Mental Disorder 4 dla Netflix

„Rojst. Millenium”,  reż. Jan Holoubek / producent: Entrego dla Netflix

„Śleboda”,  reż. Michał Gazda, Bartosz Blaschke / producent: MS Productions, Endemol Shine Polska dla Sky Showtime

NAJLEPSZY DŹWIĘK

Michał Fojcik, Tomasz Wieczorek, Leszek Freund – „Biała odwaga”

Oskar Skriver – „Dziewczyna z igłą”

Joanna Napieralska, Mikołaj Tyrakowski – „Plan Petera”

Johnnie Burn, Tarn Willers – „Strefa interesów”

Bartosz Putkiewicz, Artur Kuczkowski – „Wrooklyn Zoo”

ODKRYCIE ROKU

Gabriela Muskała – Najlepsza reżyseria – „Błazny”

Frederikke Hoffmeier – Najlepsza muzyka – „Dziewczyna z igłą”

Kamila Tarabura – Najlepsza reżyseria – „Rzeczy niezbędne”

Maria Zbąska –  Najlepsza reżyseria – „To nie mój film”

Tomasz Gąssowski – Najlepsza reżyseria – „Wróbel”

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

„20 dni w Mariupolu”, „20 Days in Mariupol”, reż. Mstyslav Chernov, Ukraina/USA

„Anatomia upadku”, „Anatomie d’une chute”. reż. Justine Triet, Francja

“Biedne Istoty”, “Poor things”, reż. Yorgos Lanthimos, USA/Irlandia, Wielka Brytania, Węgry

„Emilia Perez”, Emilia Perez, reż. Jacques Audiard, Francja/Belgia

„Konklawe”, Conclave reż. Edward Berger, Wielka Brytania/ UA

Udostępnij ten artykuł
Uwielbiam stare kino, ale i nowsze produkcje. Jestem na bieżąco z filmami. Wybieram te historyczne, wojenne, sensacyjne. Matka dwóch synów i trzech kotów. Odpoczywam przy gotowaniu i krótkich wypadach z dziećmi.
Napisz komenatrz