Po latach rządów Englerta czas na zmiany! Oto nowy dyrektor Teatru Narodowego!

Martyna Chmielewska
3 min przeczytany
Teatr Narodowy - nowy dyrektor

Nadchodzą poważne zmiany w Teatrze Narodowym. Ministra kultury Hanna Wróblewska właśnie ogłosiła nowego dyrektora artystycznego placówki. Kto zasiądzie w fotelu Jana Englerta?

Po dwóch dekadach na stanowisku dyrektora artystycznego Teatru Narodowego w Warszawie, Jan Englert żegna się z funkcją. Jego ostatni sezon w tej roli dobiega końca. Decyzja o nieprzedłużeniu jego kadencji była jasna już od sierpnia ubiegłego roku, kiedy to nie został zaproszony do udziału w zamkniętym konkursie na nowego dyrektora.

Jan Englert jako dyrektor artystyczny

Englert objął stanowisko dyrektora w 2003 roku. Przez ponad 20 lat znacząco wpłynął na artystyczny rozwój Teatru Narodowego. Symbolicznym pożegnaniem artysty z narodową sceną stała się kontrowersyjna inscenizacja „Hamleta”. W kontekście zarzutów o nepotyzm, dotyczących obsady Beaty Ścibakówny i Heleny Englert, Teatr Narodowy podkreślił, że decyzje obsadowe były w pełni niezależne i zgodne z praktykami stosowanymi również przez wcześniejszych dyrektorów.

Nowy dyrektor Teatru Narodowego

Nowym dyrektorem Teatru Narodowego został Jan Klata, który obejmie funkcję już we wrześniu tego roku. Reżyser znany jest ze śmiałych, nowatorskich interpretacji klasyki. Jest postacią, która może wprowadzić nową dynamikę na warszawską scenę. Klata urodzony w 1973 roku w Warszawie skupia się na aktualnych problemach społecznych i politycznych, chętnie sięga po odniesienia do współczesności. Nowy dyrektor Teatru Narodowego studiował reżyserię w Warszawie i Krakowie, pracował u boku mistrzów teatru, takich jak Jerzy Grzegorzewski, Jerzy Jarocki i Krystian Lupa.

Klata zasłynął jako twórca spektakli, które często prowokowały i budziły szerokie dyskusje. Wśród spektakli wyreżyserowanych przez Jana Klatę największe uznanie zyskały: „Mechaniczna pomarańcza” według powieści Anthony’ego Burgessa (Wrocławski Teatr Współczesny, 2005), „Transfer!” (polsko-niemiecka koproducja m. in. wrocławskiego Teatru Współczesnego, 2006), „Szewcy u bram” według Stanisława Ignacego Witkiewicza (TR Warszawa, 2007), „Sprawa Dantona” Stanisławy Przybyszewskiej (Teatr Polski we Wrocławiu, 2008).

Za inscenizację „Króla Leara” Williama Szekspira (2013) Jan Klata został laureatem prestiżowej nagrody Złotego Yoricka, przyznawanej najlepszej polskiej interpretacji szekspirowskich dzieł.

Kontrowersyjna przeszłość nowego dyrektora

Dyrektorowanie Narodowemu Staremu Teatrowi w Krakowie (2013–2017) nie było dla Klaty wolne od napięć. Jego odważne decyzje artystyczne spotkały się zarówno z entuzjazmem, jak i krytyką. Kadencja Klaty przyniosła jednak wiele udanych inscenizacji m.in. „Ubu króla” Alfreda Jarry’ego i „Króla Leara” Williama Szekspira. Wielu zastanawia się, czy Klata zdecyduje się na kontynuację wizji Englerta, czy też zdecyduje się na wielką rewolucję.

Jan Englert, P.Kibitlewski/ONS
Teatr Narodowy // Warszawa 2014
Jan Klata/ONS
Jan Klata/Kapif
Udostępnij ten artykuł
Studentka dziennikarstwa i nowych mediów. W wolnych chwilach czytam i recenzuję książki. Najczęściej sięgam po literaturę piękną i reportaż. Uwielbiam także kino niezależne.
Napisz komenatrz